reklama

Výsledný produkt súčasného školstva: citovo chladní, racionalistickí obmedzenci!

Súčasný školský vzdelávací systém je nezdravo jednostranný a preto tiež produkuje nezdravo jednostranne orientovaných jedincov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Jedincov s rozvinutým rozumom a silne zanedbanými ostatnými zložkami osobnosti, pretože to ostatné bolo v školskej výuke vždy druhoradé a tým pádom odsunuté na vedľajšiu koľaj.

Všetkému tomuto plne zodpovedá nepísané, ale reálne členenie predmetov na základných školách. Prvoradými a váženými sú všetky predmety rozumového charakteru, stimulujúce rozumovú časť mozgu, čiže matematika, fyzika, chémia, jazyky a podobne.

Podradnými a doslova trpenými sú všetky ostatné predmety, ktorých úlohou je rozvoj citovosti a emocionality, etiky a morálky, pohybovej kultúry a pozitívneho vzťahu k prírode, atď.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Žiaľ, výsledkom podobnej, rozumovej jednostrannosti sú iba vypočítaví egoisti, prednostne hľadiaci len na svoje vlastné dobro a až potom, ak vôbec, na dobro ostatných. Áno, chladný rozum bez adekvátne rozvinutého morálneho protipólu je presne takéhoto druhu.

Jasné dôkazy potvrdenia tejto skutočnosti môžeme vidieť v morálke a v správaní sa ľudí v politike, v podnikaní, v štátnej správe, či hocikde inde. Všade vládne iba chladný, vypočítavý rozum, za ktorým beznádejne zaostáva elementárny, morálno – ľudský rozmer.

K zmene k lepšiemu by mohla výrazným spôsobom prispieť zmena doterajšieho, zlého systému výchovy a vzdelávania. Čo sa týka základného školstva, tak tu by mali byť všetky predmety, v súčasnosti prvoradého charakteru, hierarchicky presunuté nižšie a na prvé miesto by sa mali dostať predmety, v súčasnosti zaznávané a druhoradé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo? Pretože úlohou predmetu výtvarná výchova a hudobná výchova je rozvoj emocionálneho a citového rozmeru osobnosti.

Ďalej je tu etická a náboženská výchova, ktoré by nemali byť iba nejakým rozumovým memorovaním Biblie, jej výkladov, či tradícií jednotlivých náboženských konfesií tak, ako je tomu dnes. Na týchto predmetoch by sa malo skôr vychovávať, ako učiť! Vychovávať k praktickému, morálno – etickému jednaniu v každodennom živote! Trebárs napríklad formou nacvičovania divadelných hier, v ktorých bude deťom ukazované správne riešenie určitých modelových situácií z ich vlastného, každodenného života.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalej by nemala chýbať ekologická výchova, vyslovene prakticky budujúca pozitívny vzťah mladej generácie k prírode, k jej ochrane a k životu v súlade s ňou. A to všetko formou exkurzií, výletov a vychádzok, formou starostlivosti o políčka, poznávaním a zberom liečivých rastlín a podobne.

Ďalej predmet telesná výchova, ktorý by mal byť skôr predmetom výučby telesnej kultúry a mal by byť koncipovaný úplne inak pre chlapcov a inak pre dievčatá.

Ďalej by nemal chýbať predmet s názvom „Zdravá výživa“, aby sa deti už od útleho veku učili jesť nie to, čo im chutí, ale predovšetkým to, čo je pre nich naozaj zdravé a prospešné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalej predmet pracovné vyučovanie, na ktorom by deti získavali základné manuálne zručnosti, skutočne a reálne potrebné pre život a jeho koncepcia by mala byť opäť iná pre chlapcov a iná pre dievčatá.

Samozrejme, súčasťou výchovno – vzdelávacieho procesu by aj naďalej zostali predmety rozumového charakteru, avšak mal by sa výrazne znížiť ich časový rozsah a zároveň ich prehodnotiť obsahová štruktúra.

Cieľom nového spôsobu koncepcie výchovy a vzdelávania musí byť osobnosť emocionálne a citovo bohato rozvinutá, osobnosť stojaca na pevných morálno – etických základoch, osobnosť s hlbokým, pozitívnym vzťahom k prírode a k jej ochrane, osobnosť znalá zásad správnej životosprávy, zodpovedná za svoje vlastné zdravie.

Jedine takýmto spôsobom rozvinutý ľudský jedinec totiž dokáže využiť nadobudnuté rozumové poznanie správnym spôsobom, čiže v prospech spoločnosti, v prospech celku.

No a do toho času, kým bude celý systém nastavený správnym spôsobom by bolo dobré, keby si súčasní pedagógovia boli už teraz vedomí všetkých, vyššie uvedených skutočností, aby ich už dnes, pokiaľ je to len možné, zohľadňovali pri výkone svojej profesie ak chcú, aby mala ich námaha význam a aby deti, ktoré prejdú ich rukami boli pre spoločnosť naozaj prínosom a nie nešťastím. Nešťastím, zosobneným rozumovo zdatným, vzdelaným, ale citovo chudobným, chladným a egoistickým ľudským jedincom.

Milan Lacúch

Milan Lacúch

Bloger 
  • Počet článkov:  256
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mám rád ľudí a dobrú spoločnosť. Vyznávam slobodu myslenia a slova. Z každej životnej situácie sa snažím poučiť a nájsť jej prostredníctvom riešenie pre pokračovanie svojej životnej cesty. A pretože sa chcem podeliť s inými o svoje myšlienky o živote, rozhodol som sa založiť si tento blog. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu